tisdag 15 juni 2010

Den blixsnabba almedalsretorikens okrönte nestor

En föreläsning med Christer Hanefalk.

Hokus pokus filiokus! En mening som är världslig och betyder? En formel för att trolla?
Sanning är den att hokus pokus filiokus är skapad av en retoriker som såg skönheten och briljansen av att använda 3-tal. Det betyder nämligen "Jesus, fadern och den heliga anden" på latin och det var den heliga anden som blev tillagd för att få ett mer retorisk anspråk i uttrycket. Varför ordet har spridit sig och används än idag i många länder grundar sig på att många förr inte kunde latin och hokus pokus var det man alltid kom ihåg fr predikan.

Det är många ord som kommer upp under föreläsningen; katakosmesis, Informare, Hierarki, Proslepsis och paralipis.
Men Hierarki? det känner vi ju alla till! Hierarki betyder "Heligt herradöme"..tydligen.

Enligt C är kunskap makt, retorik är makt. Kan man definiera situationen så kan man äga makten. Att ha bred kunskap om världen, om ord, vad saker egentligen betyder, kunskap om siffror..allt! Så har man makt.
Ta exemplet i debatten mellan Salin och Reindfelt nyligen; S säger bla bla 1,7miljoner.., Reindfelt rättar det är ju faktiskt 4,5 bla bla"
Förtroendet kan försvinna på en sekund om man inte sitter på kunskap, sitter på sanningen.
Tre viktigaste grundstenarna för att föra ett argument:
1. Hållbarhet - är det sant
2. Relevans - budskapet
3. Acceptans - talar jag till målgruppen
Om S talade till målgruppen i debatten ja det kanske hon gjorde om målgruppen tycker att faktan inte spelar någon roll.

Det jag tar ifrån mig från denna föreläsning är ordet, att lära sig det och äga det. C rekommenderade att vi skulle köpa svensk ordbok, ännu en kostnad? Neej tur att jag fick ett ryck i höstas en dag på kontoret och klickade hem den boken, jag fick för mig att jag skulle lära mig ett ord om dagen..den planen gick inte hem i höstas då aktiviteten varade i en vecka men nu ska jag nog göra ett nytt försök.

Kul idag, även svårt..kommer behöva "meat"a lite böcker känner jag:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar